fbpx

Skip links

Goede voornemens: maken of kraken?

Een wederkerende trend elk jaar in januari : de goede voornemens voor het nieuwe jaar. We maken ze allemaal zo graag, maar houden ze tegelijkertijd amper vol. Waarom toch? Waarom belasten we onszelf met de druk om een betere versie van onszelf te zijn in het nieuwe jaar? En waarom laten we die goed bedoelde voornemens toch ook weer even snel achterwege?

Onderzoek

Een recent onderzoek van internetreus Amazon toonde dat maar liefst 48% van de mensen met goede voornemens deze halverwege de maand januari (nu dus ongeveer) al opgegeven.
Boosdoeners blijken afname in motivatie voor 43 % van de ondervraagden, op de voet gevolgd door gebrek aan wilskracht (net geen 40 %), snel verveeld zijn (28 %) en weinig geduld hebben omdat de resultaten op zich laten wachten (24 %). Herkenbaar?

It’s biology

Alvorens je jezelf begint te vervloeken ; het ligt niet perse aan je wilskracht of aan de sterkte van je ruggengraat. Beter nog, eigenlijk is het ook een stukje biologie.

We hebben immers allemaal een klein orgaantje in ons hoofd dat als waakhond dient ; de amygdala. Deze slaat alarm als er iets gebeurt wat niet strookt met diens functie ; ons in leven houden. We zijn ten slotte kwetsbare zoogdieren en iedere verandering betekent dat we ons opnieuw zullen moeten verhouden tot onze omgeving. We zijn dan ook geprogrammeerd om te overleven, en dit door de veiligste methode en met de minste mogelijke verandering als status quo. Om te weten of het alarm moet slaan, bladert de amygdala bij elke gebeurtenis bliksemsnel door het archief ; de hippocampus. Elke verandering, hoe groot of klein ook, zal de amygdala dus alarmeren en de nuchtere hersenen blokkeren. Je waakhond kan zo iedere positieve verandering blokkeren omdat het alles bij het oude wil laten. Oud is bekend en veilig. Nieuw is onbekend en dus onveilig.

Het al dan niet waarmaken van je goede voornemens hangt dan ook in zekere mate af van hoe goed je in staat bent je waakhond te omzeilen. Nieuwe gewoontes aankweken doe je dus best in kleine stapjes!

Actieplan

Goede voornemens in kleine stapjes blijven echter gewoon goede voornemens als je geen actieplan hebt. Met enkel het uitspreken van wensen gebeurt er weinig. Deel je goede voornemens dan ook op in kleine actiestappen en giet deze uit in een helder plan. Het is wetenschappelijk bewezen dat je beter onthoudt en focust als je de zaken noteert. Haal dus al je voornemens, verlangens en wensen uit je hoofd en noteer ze op één vaste plek. Dit kan in een tof notitieboekje of gewoon online in een word-document. Herlees ze af en toe, schaaf ze bij gedurende het jaar en noteer wat je al hebt bereikt.

Dit actieplan zal je houvast bieden gedurende het hele jaar en rust geven.

1: Formuleer duidelijke doelen

Je weet wel ongeveer wat je wilt bereiken of anders wil zien, maar eigenlijk toch ook niet helemaal? Je wil wel verandering, maar weet niet zo goed waar te beginnen? Duidelijke streefdoelen zijn nochtans cruciaal om verandering teweeg te brengen.

Het is dan ook een belangrijke oefening om op te schrijven wat je niet meer wil in het nieuwe jaar. Waar heb je je het vorige jaar zo aan geërgerd, waar was je gefrustreerd over? Een aantal dingen liggen uiteraard buiten je macht, maar er zijn wel een heleboel zaken die je wél kan aanpakken. Spoor deze zaken op en draai het om : wat wil je dan wel? Voor welke dingen kan je wel degelijk je verantwoordelijkheid opnemen? Dit zijn je nieuwe doelen!

2: Neem niet teveel hooi op je vork

Met je hernieuwde enthousiasme wil je in het nieuwe jaar deze doelen verwezenlijken, en liefst zo snel mogelijk en allemaal tegelijk! Helaas zal dit onze kleine waakhond volledig tilt doen slaan, en is het onmogelijk je te focussen op zoveel verschillende dingen. Je aandacht is versnipperd en ook je tijd en energie kunnen moeilijk naar al deze thema’s tegelijk gaan. Kies daarom een paar wensen uit waaraan je dit nieuwe jaar écht graag wil werken. Om een keuze te bepalen, helpt het om na elke wens 3 redenen op te schrijven waarom je deze wens wil realiseren. Het prioriteren van je doelen zal je gemoedsrust en duidelijkheid geven.

3: Ontwar je eigen wensen

Zijn al deze gestelde doelen wel degelijk de jouwe? Of hoor je stilletjes op de achtergrond een ander stemmetje? Sta bewust even stil om te voelen waar jij nu echt het meest naar verlangt. Dit groot verlangen is jouw diepste wens. Zul jij je beter voelen als jij deze wens bereikt in 2018? Zo ja, dan is dit echt ten volle jouw wens. Uiteraard mag je rekening houden met een ander, maar verlies jezelf niet door jezelf weg te cijferen. Daar wint niemand bij.

4: Geloof in eigen kunnen

Om een voornemen te realiseren is het key dat je daadwerkelijk gelooft dat het echt kan. Twijfel je hieraan, is het quasi onmogelijk om dit te bereiken. Denk er even over na: is er iemand in de hele wereld die ooit jouw wens heeft gerealiseerd? Zo ja, neem deze persoon dan als inspiratie. Wil je iets totaal nieuws? Onderzoek dan de mogelijkheden en vorm een realistisch beeld. Zelfvertrouwen is dan nog het enige ontbrekende element!

5: Leg je eigen criticus het zwijgen op

Vaak steekt al snel die vervelende criticus de kop en herhaalt zich een afgezaagde plaat van negatieve gedachten over jezelf en allerlei doemscenario’s. Herkenbaar? Wees je bewust van dit innerlijk duiveltje en leg hem even snel het zwijgen op. Deze negatieve stem ontwaren en herkennen is al stap 1! Luister daarnaast vooral naar je dieper verlangen en laat angst nooit een raadgever zijn.

6 : Wees je eigen beste vriend

Als laatste, wees lief voor jezelf! Zou je tegen je beste vriend zeggen dat hij een totale nul is als het een dag niet meezit? Als het actieplan wat naar de achtergond deemstert? Neen! Je zou hem/haar motiveren en steunen, en geloven in die persoon. Doe dit dus ook voor jezelf!

Hoe kan Coaching hierbij helpen?

Allemaal mooi en wel, dat actieplan, maar voor velen blijft het toch een onoverkomelijke berg.
Hoe pak je dit dan aan?

Coaching kan je hier perfect op weg helpen! Samen bekijken we hoe we je doelen in kleinere stukjes kunnen opdelen om je doelen waar te maken. Samen banen we ons een weg door dat dichte bos van ideeën, vooroordelen, twijfels, wensen en verlangens, tot alles in hapklare brokjes voor ons ligt. Een olifant in één keer opeten is namelijk onmogelijk, maar coaching deelt de olifant in stukjes!

Interesse?! Neem dan contact op via dominik@dominocoaching.be