fbpx

Skip links

Waarom voelen Millennials meer druk om te presteren ?

Het is nogal wat. Lenha Dunham schreef de volledig serie ‘GIRLS’ in haar twintigerjaren, en de Nederlander Boyan Slat bedacht met zijn start-up ‘Ocean Clean Up’ een plan om de oceaan plastic vrij te maken. Hij was toen 22. Komt daar nog eens de jaarlijkse lijst van miljonairs ’30 onder 30’ van Forbes te voorschijn, en veel meer heb je niet nodig om al scrollend de moed in je schoenen te voelen zinken als jonge professional. Voel je de druk om te presteren ook zo? Hangt dat zwaard van Damocles ook zo boven je hoofd en tikt die innerlijke wekker ook steeds luider? Dan ben ook jij ten prooi gevallen aan de grootste angst van Millenials, tekenend voor onze tijd.

Prestatiedrang

Millennials voelen namelijk wel degelijk meer druk om te presteren. Na onderzoek bleek dat 67% van hen gebukt gaat onder extreme prestatiedrang, vergeleken met 40% van generatie X, of 23% van de babyboomers. Een drang om te presteren, ok, maar wat als dit ook nog eens gepaard gaat met angst, onzekerheid en leidt tot burn-outs? Niet oké.

sociale media

Sociale media

Waar komt deze prestatiedruk dan vandaan en wat maakt ze anders bij Millenials? En komt ze echt van buitenaf? Enkele competitieve voetbalvaders en balletmoeders uitgezonderd, waarschijnlijk niet.

Volgens recente studies is er namelijk een verband tussen het aantal tijd dat op sociale media wordt gespendeerd, en het goed voelen in je vel. Deelnemers aan de studie die sociale media frequent checkten, hadden 2.7x meer kans om ten prooi te vallen aan depressies. Zo schreef Eva Daeleman toen ze op haar 23ste kampte met een burn-out “Social media is een vies beestje. Vroeger stond ik op en ging ik slapen met mijn gsm, er was die constante druk. Op de duur was ik blij dat mijn gsm plat was.”
Herkenbaar?

Millennials groeien nu eenmaal op in tijden waar sociale media hoge toppen scheren, en zijn snel geneigd om hun eigen successen af te toetsen aan wat ze zien verschijnen op hun kleine schermpjes. En zien hoe fantastisch iedereens job is, wat een mooie reizen ze maken of hoe perfect hun relaties zijn, maakt hun eigen vertwijfeling nog zoveel groter. Omdat ze het gevoel hebben te kort schieten, zakt hun zelfwaarde en zelfvertrouwen pijlsnel.

Virtuele zelfwaarde

Je zelfwaarde laten afhangen van wat de maatschappij van je verwacht, is niet persé nieuw. Maar je zelfbeeld laten bepalen door wat er zich in de virtuele wereld van social media afspeelt, wel. Meer nog, het is de dagelijkse realiteit van de grote meerderheid van Millennials. Eentje die niet komt met een pauzeknop overigens, maar gewoon altijd daar is, altijd aan de wifi geconnecteerd, 24/7. Voor de jonge generatie van Millennials is de grens tussen de virtuele wereld en de echte dan ook heel erg dun.

Jeugdigheidsobsessie

Daarbij leven we ook in een cultuur die geobsedeerd is door de jongerencultus. We kijken op naar 22-jarige succesvolle entrepreneurs of sterren op wie leeftijd geen vat lijkt te hebben. (Jennifer Lopez, serieus?) En als je nog geen eigen start-up hebt op je 28 ben je wel heel slecht bezig. Succes maak je immers zelf. Zijn we bovendien ook niet echt gaan gelóven dat je je bijdrage aan de maatschappij moet hebben verwezenlijkt alvorens je oud genoeg bent om een auto te huren ?

Realitycheck

Dan maar cold turkey gaan en op digital detox? Het hoeft zo extreem niet. Die druk op de online identiteit van millennials is killing, maar wordt wel grotendeels door zichzelf opgelegd. Ze worden ongelukkig door te focussen op wat ze niet hebben en vergeten dat achter elke post die ze zien verschijnen, een persoon zit met exact diezelfde vragen en vertwijfelingen. Ze vergelijken heen-en weer, en leven niet in het nu. En laat dat net zijn wanneer mensen op hun best zijn. Hier, nu, gefocust op zichzelf, in de juiste flow, wanneer je het creatiefste bent, meest geïnspireerd en zeer waarschijnlijk met de beste ideeën komt om de wereld te dienen, zo je wil.

Er is namelijk helemaal geen tikkende klok. Iedereen neemt zijn eigen tempo. En dit zal misschien trager gaan dan je zou willen. Maar wat blijkt, het is het wachten waard. In een maatschappij die ons vertelt dat we alles al moeten bereikt hebben voor ons 30, is het goed een kleine realitycheck te hebben :

  • Ray Croc verkocht jarenlang papieren bekers alvorens op 52-jarige leeftijd een klein bedrijfje genaamd ‘ McDonalds’ op te richten
  • Griet Op De Beeck schreef haar eerste roman op haar 39ste
  • John Pemberton was 55 toen hij Coca-Cola uitvond
  • Vera Wang ontwierp haar eerste bruidsjurk als 40-jarige
  • Samual L. Jackson kreeg pas zijn eerste succesvolle rol toen hij 43 was

Heb je toch het idee dat deze prestatiedruk je veel energie kost? Krijg je snel te maken met angst en twijfel je snel aan jezelf? Weet je niet zeker of je wel op het juiste carrièrepad zit? Coaching kan je helpen om even een stap terug te nemen, op zoek te gaan naar wat jij echt wil en deze sluimerende stress aan te pakken. Vraag een gratis intake aan en we kijken samen wat coaching voor jou kan betekenen.