Een economie gebaseerd op millennials
Eind januari. De cadeautjesjacht is nog maar net achter de rug of daar stond alweer de nieuwe solden periode voor deur. Heb je het idee dat je om de oren wordt geslagen met nieuwe campagnes, producten en trends? Dan heb je gelijk. Je weet het misschien niet, maar als millennial ben jij dé hoofdgroep waar marketeers dezer dagen hun strategieën op toespitsen. Deze nieuwe generatie is immers groter en diverser dan eender welke voorgaande generatie en heeft aanzienlijk meer spending power dan bijvoorbeeld de babyboomers. De millennialconsument is daarboven beter geïnformeerd, beter geconnecteerd, veeleisender en onvoorspelbaarder dan de vorige generaties. Verwende Millennials on top of the foodchain ?
Battle of the marketeers
Dat het hard en snel gaat in de steeds veranderde wereld van commerciële producten en trends is geweten.Toch hebben marketeers een andere wending moeten geven aan hun manier van campagne voeren nu het de millennials zijn die het spel dicteren als koopkrachtige doelgroep.
Is het dan zo dat traditionele reclamecampagnes niet meer werken? Toch wel, al zijn de grote posters of papieren versies in magazines alvast niet meer genoeg. Millennials gaan immers voor de gehele marketing ervaring, en willen graag betrokken worden bij het product. Zo zijn de veelheid aan interactiemogelijkheden via alle mogelijke kanalen van cruciaal belang. Campagne wordt niet langer enkel gevoerd op het televisiescherm, zelfs met voorkeur daarbuiten. Denk aan Instagram, facebook, snapchat ; daar waar de doelgroep woont. Ook zal niet slechts één professioneel gezicht een beautyproduct doen verkopen, maar zullen daarentegen influencers het werk verrichten. Een op maat gesneden aanpak voor een veeleisende consument, zij zwaaien de plak.
Authenticiteit
Deze kritiek van verwende millennial houdt misschien stand, maar heeft eveneens impact op de millennial naast de producent. De grote bergen aan keuze geven de millennials stress. Trend watchers voorspellen zo voor 2018 een comeback van trends uit de 80’s en 90’s, denk brede schouders en heuptasjes. Dit zou te wijten zijn aan het voorbije gefragmenteerde jaar en de behoefte om terug te kunnen vallen op vertrouwde, bekende dingen. Millennials zoeken dus naar authenticiteit als tegenreactie.
Ook word er bijvoorbeeld na een lange periode van aversie voor grote merken, wel weer terug voor gevestigde waarden gekozen. Al is de millennialconsument hier eerder kieskeurig in. Enkel merken met een authentiek verhaal, een legacy, slaan aan of leven op. Kijk maar naar het vernieuwde enthousiasme voor merken als Vans, Calvin Klein of Tommy Hilfiger ; merken met een verhaal die inspelen op de jeugdigheid en eigenwijsheid.
Maatschappij relevant
Ook de beautysector blijft niet achter en focust op net die jeugdigheid en nieuwe dynamiek waar de millennialcultuur mee gepaard gaat. Een fris snoetje, ja, maar ook de verpakking en campagne moeten op een lijn zitten. Denk maar aan Dior’s anti aging lijn ‘Capture youth’ voor jonge mensen met Cara Delavigne als billboardface. Delavigne hier als ideale brand ambassador tout court van merken die mikken op de millennialdoelgroep.
Of wat met de nieuwe merken die inzetten op natuurlijke make-up, cruelty free en ecologische verantwoorde verpakkingen? Of nieuwe merken die focussen op women empowerment? In deze #metoo tijden kan je niet beter gebeiteld zitten als relevant merk.
bottom up
Millennials moeten altijd met een hoop verwachtingen enerzijds, of met kritiek anderzijds om. Ze is een van de meest bestudeerde en bekritiseerde generaties, en de term is intussen zo beladen dat het voor sommigen te veel wordt. absoluut. Het broeit. Maar laten we zeker de positieve effecten niet uit het oog verliezen. Millennials beseffen het misschien niet, maar ze liggen mee aan de basis van een nieuwe wereld van trends die breed uitwaaiert naar alle sectoren. Hun drang naar authenticiteit, gebruik van sociale kanalen en open, bewuste geesten verbreden de Industries en creëren producten en diensten die in de eerste plaats betekenisvol zijn. Zo wordt zowel wat betreft marketing, content, producten of diensten meer research gedaan, iets dat alleen maar iedereen ten goede kan komen.
Deze generatie geeft de industries niet alleen ontegensprekelijk vorm, ze maakt ons, alle stress ten spijt, allemaal bewuster.
Gedaan dus met generaliseren en bekritiseren, millennials, know your worth!
Indien je deze bewustwording samen met een coach onder de loep wil nemen, aarzel dan niet en neem contact op!