06u00, je alarm klinkt. Binnen een tweetal uur word je verwacht op kantoor. Alleen heb je daar helemaal geen zin in.
2 op 3 Belgen voelt zich niet echt gelukkig op de werkvloer dus je bent zeker niet alleen. Misschien is je job niet uitdagend genoeg, klikt het niet met je manager of spendeer je teveel tijd in de dagelijkse files? Tijd voor verandering denk je dan.
Vaak geloven we dat een nieuwe functie, leidinggevende of werkcontext alles zal beter maken. Maar het gras is niet altijd groener aan de andere kant.
Een innerlijk conflict ontstaat vaak wanneer je fysiek gedrag botst met jouw innerlijke waarden. Pak je de situatie dan niet bij de wortels aan, dan is geluk op een andere werkvloer niet vanzelfsprekend.
Leer hoe je een moeilijk situatie kan ontleden
Een methode om te zoeken naar de dieperliggende reden van jouw situatie of stemming vinden we in de ‘logische niveaus van Dilts’. Dit model zegt dat we elke situatie kunnen opdelen op verschillende niveaus, die rechtstreeks ons gedrag beïnvloeden. Elk niveau heeft z’n eigen kenmerken en elk niveau kan ook inwerken op andere niveaus . Door gebruik van deze logische niveaus kunnen we ons denken en mogelijke gedragsveranderingen beïnvloeden.
Dit klinkt ingewikkeld maar eigenlijk is het heel eenvoudig. Zoek je een oplossing voor een vervelende situatie op het werk? Dan is het belangrijk te ontdekken op welk niveau deze situatie zich voordoet. Alleen zo weet je welke stappen je moet ondernemen om jouw situatie te veranderen en te verbeteren. Laten we even de niveaus nader bekijken aan de hand van een voorbeeld.
Waarom coaching een belangrijke stap is naar een duurzame verandering
De niveaus van Dilts geven jou een houvast om op zoek te gaan naar de oorzaak van jouw situatie. Neem het voorbeeld van Sofie:
Sofie studeerde 2 jaar geleden af.(= competentie) Ze vond een leuke job in marketing en ging snel aan de slag. Ze had leuke collega’s en leerde veel bij. (= context voor Sofie) Alleen … met de baas klikte het niet. Sofie voelde zich niet naar waarde geschat. (= overtuigingsniveau) Ze ging opnieuw solliciteren en vond binnen enkele weken een interessante uitdaging binnen een reclamebureau. (= gedrag) Helaas voor Sofie klikte het opnieuw niet met de baas. Die had geen oog voor het werk dat zij verzette.(= Overtuigingsniveau) Aarzelend om opnieuw van job te veranderen ging Sofie bij een jobcoach langs. (= gedrag)
De coach stelde Sofie gerichte vragen over elk niveau. Bij het overtuigingsniveau bleek dat Sofie vond dat leidinggevenden er enkel op uit waren ideeën van werknemers te stelen om zo zelf hogerop te geraken. Dit zorgde ervoor dat zij heel terughoudend was haar successen en ideeën met haar baas te delen.
Dankzij de juiste coaching kreeg Sofie inzicht in haar situatie. Ze paste haar overtuiging aan. Hierdoor kon ze een open gesprek aangaan met haar leidinggevende en kwamen ze samen tot een oplossing.
Inzicht krijgen in de verschillende niveaus van een moeilijke situatie doe je door de juiste vragen te stellen. Een goede coach kan je daarbij ondersteunen. Zij weet structuur te geven aan je gedachten en tot de essentie van de zaak te komen. Nadien helpt een coach je op de goede weg om de nodige veranderingen te realiseren. Hoe zo een verandering eruit ziet, bekijk ons vorige artikel.
Wil je graag een gratis intakegesprek, om te ontdekken hoe coaching jou kan doen groeien. stuur dan een mail naar dominik@dominocoaching.be